معماری رنسانس به معماری اروپا در سدههای ۱۵ و ۱۶ میلادی (دورهٔ رنسانس) اطلاق میشود که از
مشخصههای آن، نوزایی عناصر فرهنگی روم و یونان باستان بود.
در میان موافقان با آن در دوره رنسانس، به معنای بازگشت به سوی سنتهای کلاسیک هنر روم و یونان بود. در
واقع، مخالفان سبک گوتیک معتقد بودند که میخواهند بار دیگر به سوی مؤلفههای هنری روم و یونان بازگردند و آن
عناصر را احیا کنند. اولین بار، واژه لفظى رنسانس را فرانسویها در قرن ۱۶ میلادی، به کاربردند. معمولاً شروع دوره
نوزایش را در سده چهاردهم در شمال ایتالیا میدانند. خاستگاه رنسانس شهر فلورانس است. این جنبش در سده
پانزدهم میلادی، شمال اروپا را نیز فراگرفت. رنسانس، یک تحول ۳۰۰ سالهاست که در سالهای ۱۳۰۰ از فلورانس
ایتالیا شروع شد و در عرض سه قرن در سراسر اروپا انتشار و در انگلستان پایان یافت. دوره رنسانس دوره
خِرَدگرایی -ریاضیات -منطق -انسان مداری است در این دوره کلیسا و تفکرات مذهبی کنار میرود و یک جنبش
دموکراتیک به وجود میآید و مثل روم و یونان باستان پیشرفت علمی مطرح میشود و تأثیر آن از قرون وسطی
است چون مسلمانان مسیحیان را شکست داده علم آنها وارد اروپا شده و دانشمندانی از شرق به غرب می آیند
و باعث شکوفایی علمی شده و رنسانس به وجود میآید. دوران رنسانس برای اروپاییان عصر جدیدی بود سرشار
از کامیابیهای عظیم. بسیاری از افراد با ژان فرنل موافق هستند. او در سالهای اول سدهٔ ۱۵۰۰
چنین نوشت: « جهان چرخید. یکی از بزرگترین قارههای زمین کشف شد ... صنعت چاپ بذر دانش را کاشت.
باروت در روش جنگ انقلابی پدید آورد. دست نوشتههای باستانی احیا شد... اینها همگی گواه پیروزی عصر جدید
(رنسانس) هستند. با رونق دریانوردی افرادی مثل ماژل آند راهی به فیلیپین و هندوستان پیدا میکنند و در اواخر
دوره رنسانس کریستف کُلُمب(كلمبوس) آمریکا را کشف میکند . در این دوره استعمار شروع میشود زیرا باروت را
درست میکنند . گوتنبرگ دستگاه چاپ را اختراع میکند و اروپاییان چاپ را از چینیها یاد میگیرند.
.یعنی اول در نقاشی و بعد در معماری یاد میگیرند که روی صفحه ۲ بعدی تصویر ۳ بعدی بکشند که عمق در آن
دیده شود .اولین بار نقاشی به نام ماساچو (Masaccio) در کلیسا سانتا ماریا نوللا فلورانس ایتالیا صحنهای از
محراب یک کلیسا را می کشد که در تصویر این محراب کاملاً عمق محراب مشخص است و بعد وجود دارد. در نتیجه
معمارها هم از این نقاشی الهام میگیرند و اولین بار یک معمار رنسانسی به نام لئون باتیستا آلبرتی نمای یک
کلیسا را که طراحی میکند به صورت ۳ بعدی نشان میدهد . اسم این کلیسا سن آندرئا بود و این خود باعث
تحول بزرگی در معماری میشود.
با وجود اینکه در تاریخ هنر، آغاز رنسانس به اموری همچون سال فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ به وسیله سلطان
محمد فاتح و تشکیل حکومت عثمانی به جای دولت بیزانس، یا پایان یافتن بیماری طاعون و اموری از این قبیل
نسبت داده شدهاست؛ اما در نزدمورخان هنر این امر یقینی است که رنسانس هنری از ایتالیا آغاز شده، بدین
ترتیب که هنرمندان ایتالیایی بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی حاضر نشده بودند به سبک گوتیک درمعماری تن
دهند و حتی این مفهوم را به صورت طعن و استهزا برای این سبک به کارمیبردند و علیه سبک گوتیک عصیان
نموده و به سوی سبک جدید حرکت کردند.
احیای معماری روم و یونان و احیای معماری پانتئون و پارتنون. معماران از ساخت بنای کلیسا به سوی ساخت
ساختمانها شهری و غیر مذهبی یا کاخها و استفاده از نماسازی و ردهگیری تزیینی در دیوارهای ساختمانها و
ساختن خانههای ییلاقی به پیروی از روم باستان تغییر موضع دادند. همچنین از دیگر حوزههای هنری که در عصر
رنسانس آغازین، تحت تأثیر مدلهای روم و یونان قرار گرفتهاست، مجسمهسازی است، به گونهای که پیکرتراشی
از جنبه تبلیغ دینی و ترویج مفاهیم دینی و کلیسایی خارج شد و از شخصیتهای دینی، اسطورهزدایی نمود و در
این دوره به جهت اینکه هنر بیش از آنکه در خدمت کلیسا و چهرهنمایی قدیسان باشد؛ برای اسطورهزدایی و
تقدسزدایی از چهرههای قدیسان است؛ از این رو، مجمسههای این دوران از هاله قدسی و چهره الهی برخوردار
نیستند و برعکس مجسمهسازان میکوشند تا چهرههای قدیسان را واقعنمایانه، زمینی و دنیوی نمایش دهند.
به همین جهت دوناتلو وقتی مجسمه حبقوق نبی را میسازد، آن قدر آن را بد منظر، بشری و دنیوی ساخته که
این مجسمه به مجسمه پیغمبر کله کدو شهرت یافتهاست.
محوریت چهرههای مذهبی، قدیسان و انبیا در مجسمهها و نقاشیها، نگاه آرمانگرایانه و الهی به تصاویر به جای
واقعیتگرایی محض، اختراع دستگاه چاپ و ایجاد تحول در صنعت چاپ، کند و کاری بر روی چوب و فلز، ساخته
شدن مجسمهها به صورت تنومند و در قطعات بزرگ، جایگزینی موضوعات و سوژههای مذهبی و دینی به جای
موضوعات عادی و طبیعی و بازگشت واقعی به هنر کلاسیک یونان و روم به همراه گرایش انسانگرایانه
و اومانیستی.
برچسب : نویسنده : محسن mohsenrs بازدید : 135 تاريخ : پنجشنبه 11 مهر 1398 ساعت: 17:07
به اعتقاد بعضی ها معماری مادر همه هنرهاست که تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. واضح است که کار
کردن و استخدام شدن در این حوزه برای خیلی افراد جذاب است.
رشته معماری یکی از رشته های مهم دانشگاهی است که امروزه در دانشکده های فنی
یا هنری دنیا تدریس می شود این رشته دارای دو جنبه هنری و فنی است. چون در درسهای ارائه شده
دروسی است مثل: طراحی، زیباشناسی وغیره که جنبه هنری رشته و دروسی مثل: سازه های بتنی و فلزی،
مقاومت مصالح و ... به جنبه فنی این رشته مربوط می شود.
یک معمار باید در طراحی خانه به فضای آرام بخش همانقدر اهمیت دهد که به اصول فیزیکی
مثل: نور، صوت و ... توجه می کند. بنابراین معماری به عنوان یک تخصص چند رشته ای به شمار می آید
که هم شامل مباحث فنی و مهندسی است و هم بر خلاقیت ، ذوق هنری و زیباشناسی تاکید دارد و هم
باید در این راستا مباحث اجتماعی، اقتصادی و روانشناسی را مورد توجه قرار دهد ، تا بتواند در جایی که
میخواهد استخدام شود.
تحصیلات دانشگاهی در رشته معماری شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در داخل و خارج
از کشور می باشد دوره کارشناسی معماری حداقل ۴ سال به طول می انجامد پیش از شروع دوره یک نیمسال
بعنوان پیش نیاز ارائه می گردد که جزو سنوات تحصیل به حساب نمی آید ولی ۸ واحد آن جز واحدهای دوره
محسوب می گردد. نیم سال اول دروس پایه از طراحی گرفته تا درس ریاضی و کامپیوتر را می آموزند
و در نیم سال سوم به بعد هم هر نیمسال یک درس طراحی ارائه می شود که اصلی ترین بخش مقطع
کارشناسی معماری را تشکیل می دهد. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می توانند
در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند تعداد کل واحدهای درسی حدود ۱۴۰ واحد است.
دانشجوی این رشته علاوه بر توانمندی در طراحی و قدرت تجسم و خلاقیت، لازم است که در درس ریاضی
بخصوص در هندسه قوی باشد چون برای آموزش فن و تکنیک معماری باید دروسی مثل هندسه کاربردی ، هندسه
مناظر و ریاضیات و آمار را مطالعه کرد.دانشجوی معماری باید اطلاعات عمومی خوبی در زمینه تاریخ بخصوص تاریخ
معماری ایران و جهان ، جغرافیا ، اقلیمشناسی ، روانشناسی ، مردمشناسی و اقتصاد داشته باشد. چون معماری
برای رونق و شکوفایی خویش از تمامی این علوم استفاده میکند. همچنین دانشجوی رشته معماری باید بتواند به
زبان معماری مطلبش را روی کاغذ بیاورد. یعنی از یک سو ذهنی قوی و خلاق داشته و از قدرت تجسم
خوبی برخوردار باشد و از سوی دیگر طراحی چیره دست باشد تا بتواند به زبان معماری که همان طراحی بناها و
فضاهای زندگی است، سخن بگوید. همه ی اینها نکاتی مثبت هستند مه با در نطر گرفتن آنها می توان مراحل
استخدام شدن را سرعت بخشید.
معماری بیش از آنکه علم و تکنیک باشد، ذوق و سلیقه و استعداد است و معمار کسی است که طرحهای
فردیاش با نقاشی و مجسمهسازی رقابت کند و در واقع بتواند مجسمهای کاربردپذیر بسازد. به همین دلیل
میتوان گفت که معمار یک هنرمند است و باید مانند هر هنرمند دیگری چشم، ذهن و دستی توانا داشته باشد
تا بتواند به یاری چشم و با تکیه بر ذخیره فرهنگی خود بخوبی ببیند و سپس با ذهنی پویا آنچه را که دیده است
به تحلیل کشیده و با احساس و عاطفه درآمیزد و در نهایت به یاری دست و با کمک گرفتن از دانش های فنی و
تکنیکی طرحی نو را خلق کند.
با توجه به دروس خاص این رشته و نیاز به عکسبرداری، تهیه نقشه و ... به نظر میرسد در مقاطعی هزینه تحصیل
در این رشته بالا باشد. اما این زحمت بعد از استخدام شدن از بین می رود.
به طور کلی باید :
بسیار صبور، دقیق و منظم باشید؛
از شکست نترسید و زود نا امید نشوید؛
ارتباط عمومی بسیار خوبی داشته باشید؛
با استعداد و خلاق باشید؛
از تجربه بقیه(سال بالایی ها) استفاده کنید؛
قدرت تجسم بالایی داشته باشید؛
بتوانید حرف خودتان را به کرسی بنشانید (البته با دلیل و مدرک مستدل)؛
ویژگیهای ذکر شده تنها مشتی بودند نمونه خروار . از باب مهارتهای فردی باید گفت حتما در زمینه نقاشی
و طراحی آمادگی داشته لازم نیست به کلاسهای حرفه ای بروید تنها مهارت دستی خود را زیاد کنید
(این مهارت حتی می تواند از طریق پر کردن یک ورق سفید با خطوط مختلف نیز حاصل شود).در مورد رنگها و خواص
آنها مطالعه کنید.کتابهایی راجع به سیر تحول هنر را مطالعه کنید. با نرم افزارهایAUTO CAD ، ARCHICAD ، ۳D
MAX ،PHOTO SHOP و نظایر آن آشنا باشید . این نرم افزارها آنقدر سرگرم کننده هستند که شما را تا حدود
زیادی ماهر کنند بدون آنکه خسته شوید. آشنایی با نرم افزار ها می تواند برنگ برنده ای برای استخدام شدن شما باشد.
با توجه به این که در سطح کارشناسی به جنبههای فنی معماری توجه بیشتری میشود ، در نتیجه فارغالتحصیل
این رشته میتواند به ساختمان سازی (طراحی فنی ساختمانهای مختلف) بپردازد اما فارغالتحصیل کارشناسی
ارشد چون جنبههای هنری معماری را آموزش دیده است، بیشتر به هنر معماری میپردازد. در یک مثال میتوان
گفت که نوع کار لیسانس و فوق لیسانس معماری مثل نوع کار پزشک عمومی و پزشک متخصص است.
یعنی لیسانس معماری به کلیات معماری میپردازد و فوق لیسانس معماری به صورت تخصصی در این رشته
فعالیت میکند.
اگر یک مهندس معماری بخواهد فقط در تهران یا در شهرهای بزرگ کار کند فرصتهای شغلی فراوانی برایش وجود
ندارد. اما در شهرهای کوچک کمبود مهندس معماری کاملا احساس میشود تا جایی که در بعضی از شهرها کار
یک مهندس معماری را تکنسین عمران انجام میدهد. در حال حاضر دانشجو میتواند پس از پایان دوره لیسانس در
صورت علاقهمندی در یکی از گرایشهای شهرسازی ، مرمت و احیاء بناها، معماری منظر و یا معماری تخصصی
ادامه تحصیل دهد و یا این که زودتر وارد بازار کار شده و به عنوان معمار فنی به طراحی تک بناها یا مجموعههای
زیستی کوچک پرداخته و یا ناظر اجرای طرح و سرپرست دفاتر مشاوره باشد. مهندس معمار علاوه بر طراحی بناها
میتواند به طراحی و ساخت ماکت و طراحی معماری داخلی بپردازد و یا به عنوان ناظر ساخت فعالیت کند.
در ضمن فارغالتحصیل معماری آمادگی کار در رشتههای مرتبط با معماری مثل طراحی صحنه و یا طراحی صنعتی را
نیز دارد. امیدوار هستیم با در نطر گرفتن این مطالب بتوانید در شرکتی که می خواهید استخدام شوید.
وبلاگ من...برچسب : نویسنده : محسن mohsenrs بازدید : 144 تاريخ : پنجشنبه 11 مهر 1398 ساعت: 16:26
شاید برای بسیاری از ما این سؤال وجود داشته باشد که مراحل یک پروژه ساختمانی چه هستند و در هر
مرحله چه کارهایی باید انجام داد. بسیاری از کسانی که مالک یک زمین هستند، به دلیل آن که همواره از وارد
شدن به مراحل ساخت و ساز ترسهای مبهمی دارند، هیچگاه به فکر ساخت یک ساختمان در زمینشان
نمیافتند. در این مقاله قصد داریم مراحل ساخت ساختمان از صفر تا صد را برای شما توضیح دهیم.
پیگذاری یا پیسازی یکی از مراحل پروژه ساختمانی بوده و عملیاتی است که برای استحکام
بنیهی ساختمان انجام میگیرد. پیها قسمتهایی از ساختمان هستند که نیروهای وارده به ساختمان را به زمین
منتقل میکنند و از این طریق از شدت ارتعاشات کاسته و سبب استحکام ساختمان میشوند. برای عملیات
پیسازی باید ابتدا عمل گودبرداری انجام شود؛ گودبرداری به برداشتن حجم زیادی از خاک زمین گفته میشود که
در نتیجهی آن یک حفرهی بسیار بزرگ در سرتاسر زمین به عمق حداقل نیم متر ایجاد میگردد.
در صورتی که ارتفاع ساختمانی که قرار است ساخته شود، زیاد بلند نباشد، گودبرداری در ارتفاع کم صورت گرفته
که به آن گودبرداری سطحی نیز گفته میشود. این نوع از گودبرداری گاه حتی با کلنگ و بیل به صورت دستی هم
قابل انجام است. برای احداث ساختمانهای بزرگ و برجهای بلند نیاز به گودبرداری عمیق است که در این صورت
این کار با استفاده از بیلهای مکانیکی و ماشینآلات حفاری انجام خواهد شد. گودبرداری تا جایی انجام میشود
که از بابت نشستهای احتمالی زمین اطمینان حاصل گردد؛ در این حالت اصطلاحاً میگویند که گودبرداری تا
رسیدن به زمین بکر انجام میشود.
در عملیات پیریزی، بتن اصلی به طور مستقیم با خاک تماس پیدا نمیکند؛ بلکه ابتدا یک لایه کم سیمان که
اصطلاحاً «سیمان مگر» نام دارد، قرار داده شده و سپس پیها بر روی آن قرار داده میشوند. این کار سبب
میشود تا احتمال خوردگی پیها و فرسایش آنها به حداقل ممکن برسد. در این مرحله همچنین نقشه ساختمان
که در آن محل پیها و سایر موارد بر روی کاغذ مشخص شده، بر روی زمین اجرایی میگردد.
آرماتوربندی یکی از مهمترین مراحل پروژه ساختمانی است که اگر به درستی انجام نشود، استحکام
ساختمان را مورد تهدید قرار میدهد. انواع نیروهایی را که به بتن وارد میشود، میتوان به دو دستهی فشاری و
کششی تقسیمبندی کرد. استحکام فشاری بتن به مقاومتی گفته میشود که بتن در برابر نیروهای وارده عمود از
خود نشان میدهد. استحکام کششی نیز مربوط به مقاومتی است که در آن نیروها به صورت رفت و برگشتی به
بتن وارد میشوند. بتن استحکام فشاری بالایی دارد اما در برابر نیروهای کششی بسیار شکننده و ضعیف است.
عملیات آرماتوربندی به عنوان یکی از مراحل ساخت ساختمان دقیقاً به همین منظور انجام میگیرد تا مقاومت
کششی بتن افزایش یابد. در آرماتوربندی میلگردها به وسیلهی جوش یا بست فلزی کنار هم قرار داده شده و
باعث میشوند تا استحکام کششی بتن افزایش یابد. در حقیقت تمام نیروهای کششی وارده به ساختمان به
میلگردها وارد میشوند. برای ساختمان بتنی کوچک از آرماتورهایی با قطر 12 میلیمتر یا کمتر استفاده
میشود؛ اما برای ساختمان بتنی بزرگ از میلگردهایی با قطر 13، 16 و 20 میلیمتر استفاده میشود.
آرماتوربندی به عنوان یکی از مراحل ساخت ساختمان در ساختمان بتنی مورد اجرا قرار میگیرد و از
حساسیت ویژه ای برخوردار است؛ به همین دلیل درصد خطا باید تا حد امکان پایین باشد وگرنه تهدیدی برای
ایمنی ساختمان محسوب خواهد شد.
قالببندی یکی دیگر از مراحل ساخت ساختمان است که در ساختمان بتنی اجرا شده و در آن از قطعههای
چوبی یا فلزی برای شکل دادن به بتن استفاده میکنند. در مرحلهی بتنریزی بتن تا قبل از سفت شدن به حالت
نرم بوده و احتمال فروپاشیدگی آن وجود دارد؛ به همین خاطر وجود قالبها سبب میشود تا بتن شکل خود را تا
زمان سفت شدن حفظ کرده و با حفظ انسجام از مقاومت بالایی برخوردار باشد.
در این مرحله قالبها باید با دقت نصب شده و محکم گردند؛ در غیر این صورت ممکن است حین کار در اثر
فشارهای وارده باز شده و عملیات بتنریزی را خراب کنند. در ایران استفاده از قالبهای چوبی برای بتنریزی
ساختمان بتنی بیشتر رایج است؛ از آنجایی که تختههای قالب در زمان قالبگیری ممکن است به بتن خیس
بچسبند، سطح آنها را با روغنهای مخصوص چرب میکنند تا از این اتفاق جلوگیری بعمل آید. همچنین چرب کردن
سطح تختهها سبب میشود تا رطوبت بتن به چوب سرایت نکرده و بتن به طور اصولی محکم شود.
قالبگیری نیز در بین مراحل ساخت ساختمان به سهم خود از حساسیت ویژهای برخوردار است؛ برای مثال در
هنگام روغنکاری قالبها باید دقت شود که روغن به آرماتورها سرایت نکند؛ در غیر این صورت بتن و میلگردها به
هم نخواهند چسبید و استحکام ساختمان به خطر خواهد افتاد. قالببندی برای قسمتهای مختلف ساختمان به
روشهای معین انجام میشود؛ این قسمتها عبارتند از: ستونها، پیها، تیرهای اصلی و سقف و برای تمام آنها
باید عملیات قالببندی صورت گیرد.
از آنجایی که تختههای قالب در زمان قالبگیری ممکن است به بتن خیس بچسبند، سطح آنها را با روغنهای مخصوص چرب میکنند تا از این اتفاق جلوگیری بعمل آید. |
در این قسمت به ذکر توضیحاتی دربارهی نحوهی نصب اسکلت فلزی در ساختمانهای غیر بتنی میپردازیم.
لازم به ذکر است که کلیهی مراحل ساخت ساختمان در ساختمان بتنی و ساختمان فلزی با یکدیگر یکسان
بوده و تنها تفاوت در این دو نوع ساختمان در مرحلهی اسکلتبندی آنها است. در این روش ابتدا ستونها، پلها و
تیرها ساخته میشوند و سپس پلکان بین طبقات قرار داده میشود. ستونها قبل از قسمتهای دیگر ساخته
میشوند.
انواع ستونها در اسکلت فلزی بر حسب باری که بر آنها وارد میشود، به سه دسته تقسیم میشوند:
در اجرای اسکلت فلزی ستونها باید به دقت به یکدیگر جوش داده شوند و هرگونه خلل در جوشها میتواند در
استحکام کل اسکلت خلل وارد کند. همچنین ستونهای فلزی باید از قبل به ضد زنگ آغشته شوند. اگر از ضد
زنگ برای پوشش ستونها استفاده نشود، بعداً دچار اکسید یا زنگزدگی شده و در نتیجه در آنها خوردگی به
وجود خواهد آمد که این موضوع استحکام آنها را از بین میبرد.
در این مرحله از پروژه ساختمانی زیر قالبها جکهایی قرار داده میشوند تا برای مدت معینی که قالبها سفت
شوند، نیروهای وارده را تحمل کنند. پس از اجرای اسکلت فلزی یا قالبگیری در ساختمان بتنی، نوبت به راه
پلهها و ایجاد پاگردها میرسد. پس از آن باید عایقهای دیوارها و سقفها نصب گردد که این عایقها شامل
عایقهای صوتی و عایقهای حرارتی است. عایق در مراحل ساخت ساختمان معمولاً ظرف مدت زمان کوتاهی
انجام میگیرد و پس از آن نوبت به انجام لولهکشیهای مختلف و تأسیسات است.
پس از اتمام لولهکشی و عایقکاری لولهها نوبت به چیدن سفالها و مصالح اصلی در دیوارها میرسد. بر روی
دیوارهایی که کار قرار دادن مصالح در آنها به اتمام رسیده باشد، بتنپاشی صورت میگیرد. این کار معمولاً با
دستگاههای مخصوصی که بتن را با فشار به بیرون پرتاب میکنند، صورت میگیرد. البته در بعضی موارد برای
ساختمانهای کوچک این کار ممکن است با دست نیز انجام گیرد. سفیدکاری یکی دیگر از مراحل ساخت ساختمان
است که پس از بتنپاشی انجام میشود و میتوان گفت که کار نهایی دیوارها و سقف در این مرحله انجام
میشود. در نهایت نمای بیرونی بر اساس طراحیهای قبلی صورت گرفته و نصب تجهیزات جانبی مانند شوفاژها،
کابینت و… انجام میشود.
توضیح این نکته ضروری است که قبل از آغاز مراحل پروژه ساختمانی باید مجوزهای لازم برای شروع ساخت و
ساز از نهادهای مربوطه دریافت شود. پروانهی ساخت ساختمان از مهمترین مجوزهای ابتدایی است که باید قبل از
آغاز ساخت و ساز دریافت شود؛ در غیر این صورت شهرداری از هرگونه عملیات ساختمانی ممانعت بعمل خواهد
آورد.
نکتهی دیگری که لازم است به آن اشاره شود، مقایسهی بین ساختمان بتنی و اسکلت فلزی است؛ هر کدام از
این دو مورد مزایا و معایبی دارند. برای مثال مقاومت اسکلت فلزی در برابر آتش سوزی و حرارت کمتر است؛ اما از
سوی دیگر سرعت اجرای اسکلت فلزی نسبت به ساختمان بتنی بسیار بیشتر بوده و مراحل ساخت ساختمان را
سریعتر پیش خواهد برد؛ زیرا اسکلت فلزی در کلیهی قسمتها میتواند به صورت همزمان اجرا شود. هزینهی
فولاد به کار رفته در اسکلت فلزی نسبت به فولاد به کار رفته در ساختمان بتنی بیشتر است؛ همچنین از آنجایی
که وام مسکن در پروژههای ساختمانی بر اساس اتمام مراحل ساخت ساختمان پرداخت میشود، در
ساختمانهای بتنی میتوان پس از پایان هر طبقه وام مربوطه را دریافت نموده و هزینهی ساخت طبقات دیگر را
تأمین کرد.
این در حالی است که در ساختمانهایی که با اسکلت فلزی ساخته میشوند، وامهای مربوطه را تنها میتوان
در پایان کار کل ساختمان دریافت کرد. عمر سازههای فلزی از عمر سازههای بتنی بیشتر بوده و همچنین دارای
ارزش اسقاط هستند؛ به این معنا که در هنگام تخریب ساختمانهای فلزی، میتوان اسکلت فلزی آنها را به
عنوان جنس دست دوم به فروش رساند؛ اما در تخریب ساختمانهای بتنی چیزی برای اسقاط وجود ندارد. با توجه
به مسائلی که به آن اشاره شد، نمیتوان به طور مطلق بین این دو نوع سازه یکی را انتخاب کرد؛ بلکه بسته به
نوع ساختمان و نوع کاربری آن باید این امر مشخص گردد و پروژه ساختمانی مخصوص آن را انجام داد.
وبلاگ من...برچسب : نویسنده : محسن mohsenrs بازدید : 130 تاريخ : پنجشنبه 11 مهر 1398 ساعت: 16:24
یکی از راه های موفقیت در اجرای پروژه های مربوط به عمران مدیریت صحیح و اصولی پروژه ها می باشد.
شاخه مدیریت ساخت آموزش های لازم در این زمینه را فراهم می کند.
با توجه به اینکه هر پروژه ای نیاز به یک مدیر کارآمد دارد و با توجه به اجرای بسیار ضعیف پروژه های عمرانی و
تقریبا عدم مدیریت پروژه و کنترل پروژه در روند ساخت و مسائل اقتصادی و بحث زمان ، این رشته به کمک کنترل
پروژه و مدیریت پروژه و روش های ساخت پیش رفته ، در صدد حل مشکلات موجود در اکثر پروژها و طرح های
عمرانی به خصوص طرح های ملی می باشد (نظیر سدهای بلند، بنادر وسازه های دریایی،پالایشگاهها
ونیروگاهها،مجتمع های بزرگ مسکونی واداری، سازه های بلند، پل های با دهانه بزرگ وسیلوها ونظایر آنها). به
راحتی میتوان در این رشته شخصیتی مدیریتی ساخت .
بخش دیگر این رشته به بحث های مدیریت اطلاعات ساختمان ( BIM ) و بحث دعاوی در پروژه های عمرانی و
حقوق مهندسی و مقررات پیمان ، نحوه قرارداد ها در پروژه ها ، بهینه سازی هزینه و زمان در پروژه ، ارزیابی و
کنترل پروژه های عمرانی، مدیریت پروژه و امور پیمان در ابعاد حقوقی، اقتصادی واجرایی، امور قراردادها، برنامه
ریزی و کنترل پروژه ها، هدایت و رهبری منابع انسانی،تحلیل انواع مصالح و روش های ساخت، تجزیه وتحلیل
عملیات ساخت ونگهداری پروژه های بزرگ، استفاده بهینه از ماشین آلات و روش های ترمیم سازه ها می پردازد .
مهندسی سازه، گرایشی است که به آموزش تجزیه و تحلیل و طراحی سازه های مختلف می پردازد.
این رشته بیشترین ظرفیت پذیرش را در دانشگاه های کشور دارا می باشد.
در این گرایش به اثبات دقیق و معادلاتی تمام خواص سازه پرداخته می شود
و در این گرایش قادر به طراحی سازه های بلند مرتبه ، سازه هایی با رفتار غیر خطی ، انواع مقاطع متغیر به کار
رفته در تیر و ستون و مدلسازی دقیق سازه در نرم افزار هایی مثل Abaqus و Etabs & safe و Sap و نرم افزار
های دیگر می باشد . این گرایش طراح های قوی در زمینه مدلسازی سازه های بتنی و فولادی و انواع پیش
ساخته ها وارد بازار کار می کنند . با اینکه این رشته اسما اشباع شده اما طراح متخصص همیشه نیاز رشته
عمران بوده و هیچ پروژه ای بدون طراح متخصص امکان شروع ندارد . دستگاه مشاور طبق دستور کارفرما به طراحی
می پردازد و تخصصی است که بیشتر زمان خود را در دفتر فنی میگذراند .
گرایش مهندسی زلزله، به طراحی سازه ها با توجه به بار زلزله می پردازد. همچنین وظیفه بهسازی و مقاوم
سازی سازه های موجود که در مناطق لرزه خیز قرار دارند را بر عهده دارند.
که امروزه به علت نبود سازه های پایدار حتما نیاز به متخصصین زلزله به طور وسیع در پروژه های عمرانی احساس
می شود و بازار کار قوی در آینده نزدیک برای مهندسان در این گرایش شکل میگیرد . متخصصین این گرایش در نرم
افزار هایی مثل base isolation و مدلسازی میراگر های ویسکوز و ... مهارت لازم را دارند.
مهندسی خاک و پی، گرایشی از مهندسی عمران می باشد که به بررسی خصوصیات خاک و رفتارهای خاک تحت
بارهای مختلف می پردازد. با توجه به اینکه سازه های موجود روی خاک احداث می شود می توان گفت مهندسی
خاک و پی در ارتباط مستقیم با مهندسی سازه می باشد. نحوه طراحی انواع پی ها ، نحوه مقاوم سازی دیوار
حائل، مقاوم سازی خاک بستر و دیواره های خاکی به روش های مختلف همچون نیلینگ و شاتکریت ، سازه های
نگهبان خرپا ، راک بولت ، دیواه بتنی در تونل ها و ... . همچنین آزمایشگاه های خاک برای نمونه گیری و انجام
آزمایش های سه محوری و تحکیم و ... بر روی آن ، از انواع زمینه های شغلی در این گرایش می باشد که امروزه
به شدت مورد استقبال فضای کار بوده و همیشه باید این مطلب را در نظر بگیریم که هیچ سازه ای بدون پی بنا
نمی شود ، که اهمیت این گرایش را در مهندسی عمران نشان می دهد . نرم افزار های مورد نیاز یادگیری Geo
studio و plaxis و Flac3D و Ensoft Lpile و ... می باشد .
گرایش حمل و نقل، شامل چهار بخش مجزا به نام های حمل و نقل دریایی ، ریلی ، هوایی و جاده ای می باشد.
که مهندسین باتوجه به توانایی های خود می توانند در هر یک از این زیر مجموعه ها به تحصیل و فعالیت بپردازند.
نرم افزار های مورد نیاز - Transcad- Vissum- Cube و ... می باشد .
وبلاگ من...برچسب : نویسنده : محسن mohsenrs بازدید : 130 تاريخ : پنجشنبه 11 مهر 1398 ساعت: 15:29
معماری معاصر ایران، دورهای است که از سال ۱۳۰۰ خورشیدی تا به امروز ادامه دارد.
نخستین آشنایی گسترده ایرانیان با «معماری اروپایی» در دوره قاجار اتفاق افتاد،
تمایل به ایجاد بناهایی مشابه در میان اشراف قاجار و سپس مردم میانه حال ایجاد شد.
قاجاریان از طریق سفرنامه ها و عکسها با معماری اروپا آشنا شدند،
از این رو ساختمانهای این دوره بدون آگاهی دقیق از قواعد سبکهای اروپایی ایجاد میشدند.
بسیاری از مورخان تفاوت میان معماری قاجار و اروپا را ناشی از تقلید نادرست از غرب می دانند
که فهمی از ریشههای نظری مدرنیته نداشت، وحید وحدت، استاد تاریخ معماری دانشگاه تگزاس،
این تفاوت را به خاطر ریشههای بومی سبک مدرن دوران قاجار میداند.
وی با مطالعه توصیفات فضای مصنوع در سفرنامههای ایرانیانی که در دوره قاجار به اروپا سفر کرده اند،
به این نتیجه می رسد که نوشتههای آنان بیش از آن که توصیف بیطرفانهای از اروپا باشد،
ناشی از فرافکنی آرمانشهری ایرانی بر فضایی فرنگی است.
در اوایل دوره رضا شاه گرایشهای متفاوتی به رهبری معماران ایرانی تحصیل کرده اروپا
و معماران اروپایی که از طرف دولت به ایران دعوت شده بودند در برابر حالت سنتی پدیدار شد.
معماری آنان انعکاس مستقیم تحولات مدرن اروپا بود.
آنان مصالح جدید و روشهای نوآورانه در اجرای سازه را جایگزین روشهای پیشین کردند.
بزرگترین هدف معماران این عصر تغییر روشهای سنتی ساخت و ساز به شیوههای روز دنیا بود.
سبک ملی در دوران محمدرضا پهلوی برای بازگرداندن سنتهای ایران باستان از سوی حکومت رضاشاه
پدیدآمد و حمایت شد.
از نظر پدیدآورندگان سبک ملی، معماری سنتی ایران جوابگوی نیازهای متجدد ساختمانی نبود
و در برابر اروپا تکنیک مدرن مناسب برای پاسخگویی به نیازهای جدید را داشت.
از این رو با حفظ کالبد اروپایی بناها، عناصر ایرانی را با آن آمیختند و سبکی بیآنکه از سیر تصور برخوردار
باشد، خلق کردند.
گرایش به معماری مدرن از سالهای میانی حکومت رضا شاه، از سوی معمارانی چون گابریل گورکیان،
وارطان هوانسیان، پل آبکار و رولان مارسل دوبرول حمایت میشد.
سبک این افراد تحت تأثیر معماری مدرن مکتب وین، معماری اکسپرسیونیست آلمان قبل از دهه ۱۹۳۰ میلادی و
آرت نووی فرانسه شکل گرفت.
وارطان هوانسیان که نماینده این گروه و شیفته جریان تجددخواهی عصر رضاشاه بود،
در یادداشتهای خود معماری مدرن ایران را با کشف حجاب مقایسه میکرد و معتقد بود،
همانگونه که زنان پیش از این در زیر چادرهای سیاه محبوس بودند، خانههای نیز زیر دیوارهای بلند و کاهگلی
محصور بودند و سبک مدرن با به کار بردن شیشه و آهن بناها را از حجابی که گرفتارش بودند رهانید.
معماری تاریخگرا به عنوان جریانی موازی با جو غالب مدرنیستی ایران، بین دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰
خورشیدی شکل گرفت و به شدت تحت تأثیر جریانات روشنفکری ایران در آن دههها بود.
اتفاقاتی چند به شکلگیری و جهتیابی آن کمک کرد.
معماری تاریخگرا و بومگرا در گستردهترین معنا آموزهای خواستار بازآوردن یا تداوم رسوم و باورهای فرهنگ بومی است.
بومگرایی در باورهایی همچون مقاومت در برابر فرهنگ غیرخودی، ارج نهادن به عویت اصیل قومی و آرزوی بازگشت به سنت فرهنگی آلوده نشده بومی ریشه دارد.
تاریخگرایی و بومگرایی معماران ایرانی از طریق آموزههای نظری اندیشمندان پست مدرن مانند:
"رابرت ونتوری" و "چالرز جنکس" به وجود نیامد،
بلکه در تجربیات معماری لویی کان و مباحث مطرح شده حسن فتحی در کتاب "معماری برای فقرا" ریشه داشت.
کافی است نگاهی به اطراف بکنیم تا ببینیم که خط غالب در معماری، خط مستقیم است.
معماری معاصر میخواهد با استفاده بیشتر خطوط منحنی به جای خط مستقیم خود را از این عادت دور کند.
در برخی موارد، ساختمان کاملا حول خطوط منحنی طراحی شده است.
در سایر موارد، هم خطوط منحنی و هم مستقیم در همان ساختمان به کار رفته است.
استفاده از خطوط منحنی بر خلاف خطوط مستقیم، فضاهایی ایجاد میکند که صرفا مکعبی شکل نیستند.
بنابراین، در سبک معاصر فرد ساختمان را به اشکال گرد میبیند.معماری معاصر اگر هم از خطوط مستقیم
استفاده کند، یعنی اگر واحد حجم را مکعب بگیرد، این مکعبها را به روشهای شگفتانگیزی گردهم میآورد
تا ترکیب متمایزی از احجام خلق شود. این ترکیب نیز همانند اشکال گرد، ایجاد فضاهای نشیمن داخلی با
طرحبندیهای غیرعادی را ممکن میکند.
وبلاگ من...
برچسب : نویسنده : محسن mohsenrs بازدید : 161 تاريخ : پنجشنبه 11 مهر 1398 ساعت: 14:59